Saturday 9 February 2013

Pencarian berjaya!!

Hye Assalamualaikum~

Pagi nan indah, terasa nak menulis. Selepas selesai kerja rumah, masa tuk mengadap laptop. hehe. Ok, pencarian yang aku maksudkan tuh, bukan lah pencarian model sunsilk ke apa. hehe. Pencarian aku tuh adalah kain untuk buat shawl a.k.a selendang. Sebelum membeli, aku ada mengkaji jgk apa kain yang selalu digunakan. Yang aku suka pakai jenis kain cotton spandex, cotton viscose, lycra sejuk. Ok, chiffon antara jenis material yang aku jumpa kebanyakan pengusaha shawl online gunakan. Jadi, ada masa lapang, aku ajak suami g gedung kain. Antaranya JAKEL dan KAMDAR.

Ok, then aku deal ngn opismate nak buat shawl handmade. Sama-sama belajar. hehe. Kak Rushda a.k.a opismate ajak g JAKEL kt Sungai Petani tuh. Pas berbincang bila nk p, kami putuskan nk p hari Jumaat lepas keja. Tp bukan lepas keja kami p, kami halfday je jumaat tuh. Hehe.

Ok, dalam pukul 2 camtu, lepas solat kami gerak g Sungai Petani. Misi di sana, cari kain chiffon dan kain lycra je. Makkkk aiiiii, banyak gila jenis-jenis kain chiffon.. Aku blur tak tau nak pilih, lebih kurang 2 jam kami shopping situ. Naik jemu budak-budak yang duk follow kami tuh nak advise kami n nak tolong kami. Hahaha. Kesian depa. Last2 kak rushda ambik kain chiffon georgette. Kainnya tebal, dan lembut. Cuma masalahnya kami xtau samada kain tuh akan menjadi ke tak. Kami belasah je ambik. Aku lak ambik kain chiffon georgette n chiffon lining aritachi. Sebenarnya berkenan chiffon georgette tuh, tp kaler yang aku nak xada pulak. so, terpaksa ambk lining aritachi. Kainnya macam sama, xtau apa bezanya. Nama je kot. Haha. Selain tuh, aku jgk ambk kain lycra polcadot, 3 helai. hehe.. 3 Chiffon + 3 Lycra = 6 kain. Pehh, banyak borong. ngeh3

Biru muda

 Kuning (mungkin jgk mustard yellow)

 Hijau tua (effect cahaya that why nampak biru tua)

Ini semua jenis kain lycra polcadot (jenis lembut,sejuk dan berat)


Oh ya, kain lycra ni jgk boleh buat blaus, baju kurung dan seangkatan dengannya pun boleh ya.

Ini jenis chiffon pulak :

 Ini kain chiffon georgette (warna biru tua)

 Kain chiffon lining aritachi (hijau muda)
boleh jugak untuk dibuat lining baju.

 Kain chiffon lining aritachi (coklat cair)

Ini hasil tangkapan den semalam. hehe

Nantikan hasil shawl/selendang aku nanti ya. Doakan aku berjaya. hehe. Actually zero about material nak buat shawl nih. huhu. Ini percubaan pertama saya!

Oh ya, kenapa aku xp ngn suami aku shopping kain2 nih. Sebabnya, masa p survey lagi, dia dh ckp, nanti nak beli kain, p ngn kak Rushda ya, honey xtau nak pilih kain. Nanti syg marah kalo honey xtau nak bagi pendapat. hehe. Ok, sebab tu aku ajak kak Rushda. Lagipun kami mempunyai misi yang sama. Doakan kami berjaya! 

Jangan putus asa ya Ainul n sis Rushda! All the best!!

8 comments:

  1. oit ni da mcm pereka fesyen.haha.tp seyes lawa!

    ReplyDelete
  2. thehe. percubaan pertama..tp blum siap.nk jahit tepi, cina cuti braya plak. huu. berkenan ke weh? meh nk jual kt hg..kakaka

    ReplyDelete
  3. Tumpang tnye, harga setiap material ni berapa ye?

    ReplyDelete
  4. Tumpang tnye, harga setiap material ni berapa ye?

    ReplyDelete
  5. Salam. Kain chiffon lining aritachi tu boleh beli di mana ? And berapa ye semeter ?

    ReplyDelete