Tuesday 29 January 2013

Kelantan trip

Assalamualaikum...

Day 1

Penat pun tak habis lagi. Dah nk tulis blog. haha. Sementara memory masih dalam mind kan. Crita pasal perjalanan kami ke Kelantan. Kami nak g Kelantan ni pun sbb nak p kenduri kawan baik aku kawin. So, aku bodek la suami aku awal2 lagi nk p Kelantan. hehe. Bincang punya bincang kami ambk kata putus nak p Kelantan naik bas. Then sewa keta n duk di hotel.

Sebelum nak beli tiket bas, aku dah tanya Ely pasal majlis dia. Dia akad nikah pagi jumaat 25.01.2013, ptg nya dia bersanding. Besoknya pulak majlis santai je, just makan2 tuk merai pengantin baru. Aku mintak kat suami aku nk tgk ely sanding. Dia setuju je. Pastu, nak p beli tiket bas, aku dh "mark" Mutiara express. Sbb ada opismate bgtau, bas tu OK dan TERBAIK bg dia la. So, p kaunter bas, dia kata tiket abis tuk pagi khamis 24 hb.huhu. So, cari la bas lain. P tanya kat transnasional, tiket ada lagi. Trus beli. haha

Sampai masa nak berlepas dari Sungai Nibung, aku ngn suami aku bergerak dari rumah pukul 8.30 sebabnya bas bertolak pukul 9. Lagipun stesen bas dgn rumah aku dkt je. Awal2 lagi kami dh sampai. Tgk bas transnasional xdk lagi. bas lain yg nk ke kelantan dh ada, Shamisha n Mutiara. So, xpela, kami duduk dulu dkt seat yg disediakan dkt stesen bas tu. Dalam pukul 9 camtu bas mutiara n shamisha dah bergerak. Bas aku tak sampai2 lg. Xpa.. tunggu lagi.. Nak kata kami kena tinggal dgn bas, xmungkin la kan, sbb ramai lagi duk tggu ngn kami nk ke Kota Bharu dgn bas transnasional tuh. Nk sedapkan hati, cool jelah. Duduk n relax. Sampai pukul 9 lebih dkt pukul 10 dh gitu, Xingt pukul brapa Bas xsampai2 lagi. Aku naik p kaunter, tny pasal bas kenapa xsampai lagi kan. Dia ckp, dalam pukul 9.05 minit, dia kol driver, driver bagitau bas rosak. So, depa cakap nk try cari bas lain. Ok, aku turun p dekat kerusi tu balik. Tunggu lagi. Dalam pukul 10 lebih ada budak ni ckp, dia nk ambk duit balik then cari bas lain, ambk bas malam kalau ada. Aku ngn suami aku xtau nak buat apa. Nk decide trus menunggu, or ambk bas lain jgk. Fikir punya fikir, kami pun nk ambk duit balik n beli tiket bas  lain. Kami beli tiket bas mutiara lak, besok pagi nya. So, aku dah xboleh tgk eli sanding. uwaaa....xpa2,sabar. Mungkin ada hikmah.

Besoknya kami bergerak, bas berjalan dgn lancar. Tp masalahnya, aku pulak pening2, nk muntah. Sampai Grik, berhenti makan, aku mkn. Nak isi perut kosong n berangin. Suami aku suruh tido, kalau pening lagi. So, aku tido, sambil berzikir n berdoa jgn muntah atas bas. Alhamdulillah aku xmuntah atas bas.

Sampai di Kota Bharu dalam pukul 4, suami aku ambik kereta sewa. Then kami bergerak ke rumah exrumet suami aku. Asalnya, mmg nak duduk hotel, tp exrumet suami ajak duduk rumah keluarga dia. Rumah tu kosong katanya. Kereta pun, actually dia nk bagi keta dia. Tp kami segan nak pakai keta dia, kami pun sewalah keta. Dalam perjalanan nk ke rumah dia di Pengkalan Chepa,suami aku singgah nak isi minyak keta. Aku pulak time tu, membuak2 nk muntah. Mmg xtahan gila, trus buka pintu keta, lari cari toilet xjumpa. Aku jumpa sinki n tempat wuduk lelaki je. Argh, belasah je. Trus muntah gila2. Habis isi perut. Penuh sinki. Lega..semua dh buang.

Sampai di rumah kawan suami aku, aku trus mandi n solat. Pastu kami keluar cari makanan nak isi balik perut yang kosong ni. Nasib perut boleh terima makanan. Pas makan, suami ajak p PCB, Pantai Cahaya Bulan. Jalan2 situ sambil cuci mata n tenangkan fikiran. Kami nampak makanan seafood celup tepung, ada ketam, udang besau2 gila n macam2 lagi la. Kami beli sikit tuk bawak balik, kot2 lapar nanti, kami ambk  udang besaq, n isi ketam. Otw balik tu, nmpk orang jual baju kelawar, aku apa lagi, ajak suami benti. HAHAHA..trus ngap selai. HAHHAHA..

Day 2

Ok, besoknya nk bertolak ke Pasir Mas rumah Ely pukul 11, msj eli, dia ckp, aku xsiap pun lagi weh. Dh dia xsiap lagi, kami pun trus je g Rantau panjang.hahaha.. Jalan2 situ, banyak gila aku beli. Skirt, asam2, buah murah2 gila, lingerie pun aku beli. HAHAHA. Suami aku beli kacang janggus je. Abis shopping terasa dahaga, aku beli air oren biasa, suami aku beli ais krim luar biasa. HAHA. sbb xpernh tgk ais krim gitu.

Ini cool ice cream namanya

Lepas setel semua, kami g Pasir Mas, kenduri ely. makan2, lepak2, borak2, makan lagi. Then balik ke penginapan. Malam keluar p beli tiket. Tiket abis..uwaaa..cari punya cari, ada bas Pancaran Matahari je.Tu pun sampai Butterworth je. Xmasuk Penang. Uwaaa..xpelah. amik jgk. Sampai sana nanti, fikir cara nk balik Penang pulak. Pastu p Wakat Che Yeh. Situ xshopping apa sangt sebb brg mahal. Just beli kain batik, sbb org dtg rmh, mntk kain batik, XDK. huu.. grab 3 helai. HAHAHA

ini la Eli n encik suami nya

Ini puan Ainul dan suaminya. hehe

Otw balik dari rumah eli, jmp rumah ni.  Rumah agam ala2 hindustan.

Day 3

Dalam pukul 9 pagi gitu, kami kuar cari sarapan, pastu balik mandi, n siap nk kuar p jejalan p bazar Siti Khadijah. Park keta, cari makan dulu. Jumpa kedai makan trus masuk n self service. Sedap! sbb lapar. hahaha. Kuar tu, tgk nm kedai, Nasi Ulam Cikgu. patut banyak gila ulam. Then jalan2 cari BSK. xjmpa, belasah je masuk mana2 bazar terdekat, sbb panas terik, mls nk jln2 pusing cari jgk BSK tuh. Jmp bazar Buluh Bubu. masuk je. shopping2 ckit situ, terberkenan ini! LOCENG ANGIN  atau bahasa english nya WIND CHIME. haha.. grab 1.

Bamboo wind chime
(yg aku beli, yg belakang nu, ada decoration sikit kt buluh,siap ada rumah burung)

Kakak ada pesan nk kopok kering, round2 xjmp. Kami trus balik penginapan. Rehat, mandi n kemas barang.

Around 6 pm kami check out, then p rumah mak member suami tu, minum petang, ucap trima kasih semua tuk penginapan kami, pastu trus bergerak ke Tesco (dkt ngn stesen bas, n tmpt pass keta sewa). So, ronda2 situ, makan, pastu solat jamak siap2 tuk solat maghrib n isyak. Dalam 8.30 suami anta keta, aku tggu kt stesen bas. Bas sepatutnya gerak pukul 9.30, tp pukul 10 baru gerak.

Pas bas gerak, apa lagi kan, tido...Zzzz..Tido aku dlm bas tido2 ayam je.Xnyenyak sangt. Pastu masa dlm perjalanan around pukul 1.30 pagi camtu kot, aku tersedar bas xbergerak.Dalam kepala aku, mungkin berhenti rehat, then tgk ke luar tingkap, eh, still kat jalan, kenapa bas benti ni. Jgn la bas rosak kt kawasan camni, gelap gila kot..Lama sikit aku terperasan, ada GAJAH!!!! gajah nk lintas tuh, tp dia berundur sikit n tunggu bas kami jalan. Aku yg mcm kanak2 ribena ni gejut suami aku. Honey! honey! honey! Gajah! gajah! gajah!.. Suami ku tgk luar, tp dia xnmpk apa. Myb dia xpasan gajah tu kot (punya besar kan gajah tu, dia boleh xnmpk, isk2) dia tgk luar mcm xdk perasaan apa2. Dia kata gelap je.KECEWA. mamai la tuh suami aku. Ok,aku tgk sorg2 mcm org excited gila first time tgk gajah liar cmtu kan..hik3. Org kata, kalau nmpk gajah nk lintas, jgn hon dia. Nnt dia mengamuk ok. Habis dia sondol keta kau kang.Nauzubillah..Masa aku dgr cita ni dr opismate aku psl gajah, terdetik dlm hati, tringin nk tgk gajah lintas tp xmau yg mengamuk2, yg baik2 aja. Niat aku tu termakbul. Terima kasih ya Allah..walaupun hanya terdetik dlm fikiran, tp aku diberi peluang melihat gajah tu.

Ok, lps bas bergerak, aku sambung tido2 ayam lg. Sampai di hentian tuk rehat n makan, aku kejut suami tuk g toilet n makan sikit. Pastu sambung  perjalanan sampai ke Butterworth, kejut lagi suami aku. Dalam pukul 4 pagi, kami sampai Butterworth. Camna ni nk balik pulau, tny teksi, dia ckp RM55 tuk ke pulau. Mak aiii..cekik darah kau pagi2 buta. Mentang2 feri xjln lagi time tu. Suami ckp kami xcukup duit. Dia kata, ok saya bagi diskaun (dlm hati mcm ada harapan nk dpt RM20 ka) Skali dia ckp RM50 dh la.. Erk..aku ckp xnk la kt suami. Pastu kami jln sikit ke tempat duduk nk tggu feri konon, ternampak bas Mutiara sampai, kami dua-dua sengih (idea yg sm muncul dlm kepala aku n suami). Suami aku pun p tny kat driver bas tuh. Alhamdulillah, driver ckp boleh, RM5 sorang. Alhamdulillah. urusan kami dipermudahkan. Allhamdulillah.. Terima kasih ya Allah..

Sesampai rumah dlm pukul 5. Kemas2 semua n mandi. Pastu tunggu solat subuh berjemaah bersama. Pass solat dua-dua bommmm..tido kepenatan sampai tghari..hahaha..bangun2, kena masak + penat + malas. Tp kena masak jgk. Kenyang. Sambung kemas. Relax2. Setel semua keja. Tapi kesihatan aku masih xstabil,badan penat, pening, nak muntah semua ada. Adoi...sabo jela.

Sekian, takat ni je kot.

Terima kasih sudi baca.

1. enun! bestnya trip ampa...hehe
    eh muntah2???psl laen kot...haha
    x tahan cekik darah btoi la taxi tu kalo ak xmo naik kalo bas pn Rm5 ja kot..hehe

2. haha..byk dugaan, tp dipermudahkan slagi kita bersabar n ingt Dia kn..xlah weh, muntah mabuk kenderaan (1st time mabuk) + angin byk dlm bdn. tu lah, mcm ambk kesempatan ja. Nasib baik ada bantuan lain on the spot.