Sunday 10 February 2013

Buah apa ni???

Assalamualaikum..


 

Buah apa ni weh??? Ni lah buah zuriat. Hanya terdapat di Mekah. Aku tau pasal buah zuriat ni melalui kak Bell (opismate) n kwn baik aku Ima. Depa ada sebut psl buah ni. Ini adalah salah satu ikhtiar untuk mendapat zuriat. Ini ikhtiar SAHAJA ye, kerana DIA MAHA BERKUASA DAN MAHA MENGETAHUI untuk mengurniakan kita zuriat atau tak. Ok, sebenarnya aku sendiri pun xtau sejauh mana buah ni mujarab untuk dapat anak. Lagipun aku tak ada kawan2 or sedara2 yg pernah bagitau psl buah ni yg betul2 minum air rebusan buah zuriat nih.

Sebenarnya, aku terjumpa buah ni di pasar malam Bayan Lepas. Aku tgk buah tu, dh boleh cm buah zuriat, sbb pernah google gambar buah zuriat. Aku pun tanyalah orang jual tuh untuk kesahihan. Btollah tekaan ku, itu buah zuriat. Aku tanya lagi, untuk apa? Berapa lama tahan? Sampai bila kena minum? Nak bt cemana ngn buah ni? Apa rs air rebusan ni? Beli 1 je xboleh ke? 

Dia ckp buah ini tuk dapatkan anak. Pastu, minum sampai ubat dia habis. err cemana tuh. Sampai rebusan dah xbertukar warna kuning dh (mcm warna teh). Nak kopek kena guna parang, then ambk biji dlm mcm biji buah pinang tp isi mcm kelapa ( aku pun xtau, xkopek2 lg sbbnya xdk parang kt rmh den. ngeee) Then rebus la biji/isi dia tuh sampai bertukar warna. Kena beli dua untuk suami dan isteri. Rasanya dia xtau sbb xprnh cuba. huhu. Ok, xpelah, then aku beli la 2 biji RM25 (diskaun RM5)

Ok, then balik simpan sbb nk kopek xdk parang. Masa beli tuh, dalam hati hanya terdetik "ikhtiar". Xpe kot nk cuba. Jgn percaya 100% dgn kemujaraban buah tuh. Yang penting kita berDUIT. DOA, USAHA, IKTHIAR, TAWAKAL. Berdoa berterusan ok! Jgn cepat putus asa! Rezeki kita dah tertulis. Hanya DIA yang tau.


Doa nabi Zakaria bagi memperoleh zuriat dan menghadapi kehidupan dalam kesabaran.

وَزَكَرِيَّا إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ رَبِّ لَا تَذَرْنِي فَرْدًا وَأَنتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ

Dan (sebutkanlah peristiwa) Nabi Zakaria, ketika dia merayu kepada Tuhannya dengan berkata: Wahai Tuhanku! Janganlah Engkau biarkan daku seorang diri (dengan tidak meninggalkan zuriat) dan Engkaulah jua sebaik-baik yang mewarisi. (surah al-anbiya, ayat 89)

هُنَالِكَ دَعَا زَكَرِيَّا رَبَّهُ ۖ قَالَ رَبِّ هَبْ لِي مِن لَّدُنكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً ۖ إِنَّكَ سَمِيعُ الدُّعَاءِ

Ketika itu Nabi Zakaria berdoa kepada Tuhannya, katanya: Wahai Tuhanku! Kurniakanlah kepadaku dari sisiMu zuriat keturunan yang baik; sesungguhnya Engkau sentiasa Mendengar (menerima) doa permohonan. (surah ali-imran, ayat 38)

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan) dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan) dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertakwalah kamu kepada Allah supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan) (surah ali-imran, ayat 200)

*sumber : Blogger


Ya Allah ya Tuhanku, kurniakanlah aku dan suamiku zuriat yang soleh dan solehah. Amiin Ya Rabbal Alamin.

* Selain tuh, aku ada jugak ambil supplement untuk kesuburan, dapat pakej kecantikan. hihi. SHAKLEE, pernah dgr? diguide oleh Kak Hanny . Eh, banyaknya ikhtiar aku tuk dapatkan anak. Buah kurma, madu jangan lupa ya!. Semua ini demi insan-insan tersayang, demi anak-anak ibu dan ayah, zuriat keturunan untuk sentiasa mendoakan ibu dan ayah nanti. In sya Allah.


No comments:

Post a Comment