Monday 25 February 2013

Fobia dengan anjing

Assalamualaikum...
Hidup di negeri yang majoritinya kaum cina dan india, a.k.a non muslim lah, banyak anjing-anjing yang dibela, atau dibiar berkeliaran. Aku memang gerun kalau jumpa anjing. Rasanya rata-rata, negeri mana pun banyak anjing. Anjing liar, anjing gila semua ada lah. Memang menakutkan. Sudah banyak kali aku dikejar anjing. Masa tuh, balik dari makan dengan suami tunggang motor, gila bak hang, dia ligan sama speed ngn motor. Terjerit2 aku..uwaaa..Memang gerun gila. Tapi time tuh, takut punya pasal, 1 ayat pun xngat. hahaha. Alkisahnya, pepagi, nak p keja pulak, masa suami tengah panaskan enjin kereta, tiba2 ada anjing mai menyalak sakan kat aku. Aku apa lagi, melompat masuk keta, tutup tingkap. Time tu, suami aku p dekat motor dia sekejap. (Rumah aku ni apartment yang berpagar, ada sebuah rumah sembahyang agama Buddha, dan depa bela seekor anjing. Anjing tu sebenarnya diikat, tp xtau macammana die boleh terlepas). Hadui..kus semangat. Bila suami den dah habis belajar, dan bekerja, akanku ajak suami berpindah ke perumahan kaum melayu.

Masa aku masih bujang dulu, ada seorang kawan, share ayat untuk menghalau anjing. Dia dapat info daripada ayahnya sendiri, seorang ustaz di sebuah sekolah di Alor Setar. Anjing yang tengah menyalak kat kita ke, tengah menggila kt kita, ligan (kejar) kita ke, boleh baca ayat ni, Ayat At-Taubah ayat 128 dan 129.






Meaning:
128 : Assuredly there has come to you a messenger from among yourself, heavy upon him is your suffering, ardently desirous of your welfare, and to Muslims is most Kind and Merciful.
129 : If then they turn their faces, then say you, ' Allah is sufficient for me, none is to be worshipes except he. i put my trust in Him, and He is the 'Lord of Supreme Throne'.

Artinya :
128 : Sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang Rasul dari golongan kamu sendiri (iaitu Nabi Muhammad s.a.w.), yang menjadi sangat berat kepadanya sebarang kesusahan yang ditanggung oleh kamu, yang sangat lobakan (inginkan) kebaikan bagi kamu, (dan) ia pula menumpahkan perasaan belas serta kasih sayangnya kepada orang-oarng yang beriman.
129 : Kemudian jika mereka berpaling ingkar, maka katakanlah (wahai Muhammad): “Cukuplah bagi Allah (yang menolong dan memeliharaku), tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; kepadaNya aku berserah diri, dan Dialah yang mempunyai ‘Arasy yang besar “.

Sumber : Ahadees

Barang siapa yg setiap harinya membaca dua ayat yang akhir dari Surah At- Taubah sebanyak 7x sesudah sholat fardhu maka
  • Jika dia seorg yg lemah maka akan menjadi kuat.
  • Jika dia seorg yg hina maka akan menjadi seorang yang mulia.
  • Jika dia seorg yg kalah maka akan segera mendapat pertolongan.
  • Jika dia seorg yg berkesempitan maka akan mendapat kelapangan.
  • Jika dia seorg yg berhutang maka akan segera dapat membayar.
  • Jika dia seorg yg berada dlm kesusahan maka akan hilang kesusahannya.
  • Jika dia seorg yg sulit dlm penghidupan maka akan segera mendapat lapangan kehidupan.
Sumber : Blogger

Walaupun ayat ni dah dihafal, tapi kalau berdepan dengan anjing, aku memang xingat. Aku cuma bertawakal dan baca ayatul kursi. Alhamdulillah, belum ada kejadian yang tak diingini lagi, dan semoga Allah melindungiku,suamiku, keluargaku, dan juga rakan2ku. Amin Ya Rabb.

Maaf andai tersalah, hanya berkongsi. Terima kasih sudi membaca.


No comments:

Post a Comment