Thursday 17 January 2013

Ketam masam manis

Assalamualaikum..
Kali nak update pasal ketam masam manis atau dipanggil suamiku ketam juru. Sebabnya, ketam masam manis kat juru tu sangat sedap!!Tp aku xsure, namanya ketam masam manis ke, ketam masak cabai ke.aku belasah boh nm sendiri je.haha

Ok, dh banyak kali aku bt ketam masam manis ni. Rasanya memang tiktop sedap! (peh puji diri sendiri). Memang sedap hokay. Sampaikan aku nk tukar menu ketam ke ketam masak lemak cili padi pun suami aku xbg. haha

Ok ni resepinya (resepi asal daripada buku resepi yg tebal tuh, drp chef hanieliza, tajuk buku tu, 1 hari 1 resepi)

Bahan-bahan (untuk 2 org je, suami isteri, anak xdk lg)
  • 2 ekor ketam (ambik yg beso2 baru best makan, puas hati,isi byk)
  • 2 sudu cabai kering kisar
  • 1 sudu sos tiram
  • 1 sudu sos tomato
  • 1 sudu sos cili
  • 1 sudu sos cili pedas (ikut suka)
  • 1 labu bawang besar (ditumbuk)
  • 2 bawang merah (xnk letak pun xpe)
  • 3 ulas bawang putih (ditumbuk)
  • 1 batang serai (dititik)
  • 1 cawan Air (agak2 je supaya ketam masak)
  • sedikit garam
  • sedikit gula

Cara-cara :
  1. Tumis bahan2 yang ditumbuk.
  2. Masukkan cabai kering kisar dan serai.
  3. Masukkan sos cili, sos tomato, sos tiram.
  4. Masukkan ketam dan air.
  5. Kemudian masukkan garam dan gula.
  6. Apabila kuah dh makin pekat, pecah minyak, tutup api.

nyum2, ready tuk makan..tadaa...ni la hasilnya, siap hiasan bagai :




Sangat sedap hokay.nak gantik ngn udang or sotong pon boleh. Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment